Historik

Ångbogseraren ÅRÅS byggdes vid Thorskogs varv 1917 för dåvarande Uddeholmsbolaget och har jobbat huvudsakligen vid Skoghallsverken.

Namnet fick den efter Årås sulfitfabrik i Norra Råda socken i närheten av Hagfors som brann ner 1914. När fabriken ersattes 1918 av Skoghallsverken på Hammarö behövdes bogserbåtar där.

1930 förlängdes ÅRÅS med 2 meter vid C.J. Wennbergs mekaniska verkstad i Karlstad. Samtidigt höjdes båten med 40 cm. 1965 såldes ÅRÅS.

Den nye ägaren rustade båten och ersatte ångmaskineriet med tvåcylindrig "Brucemotor" på 120 hk. Motorn levererades ursprungligen till AB Mohögs mekaniska verkstad, Gustavsviks docka, Ramvik den 23 december 1952 "för en båt åt Ångermanälvens flottningsförening till Storfinnforsen" där den byttes ut till en modernare fyrtaktsdiesel omkring 1970. Båten var Stor-Hacke som är byggd vid ÅFFs verkstad påi Rossön. Motorn skickadees tillbaka till Säffle vari9från den hamnade i ÅRÅS.

Stor-Hacke:

Därefter hade den ytterligare tre olika ägare innan den köptes av Per Hilding den 11 juni 2004.

ÅRÅS har varit Vänern trogen i hela sitt liv, men ligger numera i Bottensjön vid Forsviks Bruk sedan 2008.
En tidig bild av ÅRÅS
Förstora bilden
ÅRÅS i Åsundasundet 14 juli 1949 (Foto Bengt Brolin)
ÅRÅS 1965
ÅRÅS 1965
ÅRÅS berövad på ångpanna och ångmaskin 1966
Ombyggnad vid Hästvikens varv i slutet av sextiotalet
ÅRÅS före förlängningen 1930
ÅRÅS gamla compoundmaskin
ÅRÅS gamla ångpropeller
Tuberna från ÅRÅS gamla ångpanna som staketstolpar